Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

AL01: Ra
Ravensburger (Alea)AL01: Ra





Vertaling beschikbaar.

Knizia Reiner
1999
tactiek
strategie
financieel
3
5
vanaf 13 à 15j
46' tot 2u
D
moeilijker
22,50 EUR 
Duitsland 
 
Onderscheiding in 1999, Duitsland, Deutscher Spiele Preis (nr 02)   
  
Recensie:
Over goden, mensen en monumenten.

De dynastieën van het oude Egypte strijden om de eeuwige roem in het strategische gezelschapspel “Ra”.

Je maakt de grond vruchtbaar met water uit de Nijl, sticht beschavingen, wordt een van de Pharao’s , smeedt goud en richt monumenten op . Je eert je goden en in het bijzonder de zonnegod Ra. De schepper en behoeder van alle leven beslist wanneer het oude, het midden en het nieuwe rijk telkens eindigt.

Na elk van de drie episodes bekomt de meest of minst slimme Egyptenaar zijn beloning voor zijn aankopen: de alles beslissende punten van roem. Wie heeft op het verval van zijn cultuur gelet? Wie heeft de mooiste bouwwerken opgericht? Wie heeft overstromingen, aardbevingen, oproer of de dood van zijn Pharao’s het best verwerkt of volledig vermeden? Ra kan je niet ontlopen....

Dit strategisch spel verloopt over drie episodes, die de bewogen geschiedenis van het oude Egypte weerspiegelen:

- het Oude Rijk (2665 - 2155 voor Chr.)

- het Midden Rijk (2130 - 1650 voor Chr.)

- het Nieuwe Rijk (1555 - 1080 voor Chr.)

Gedurende deze tijdperken probeert elke speler, de ontwikkeling van zijn eigen Dynastie te bespoedigen, door - met behulp van zijn Zonnen - zo veel mogelijk waardevolle plaatjes per opbod te verkopen. Deze plaatjes schenken hem verschillende mogelijkheden om eer en roem te vergaren.

Steeds als een periode eindigt, volgt een waardering. De spelers worden voor het bereikte beloond met roempunten in de vorm van Stenen Tafels. Deze duiden de prestaties aan van de voorbije tijden, de zogenaamde "Stenen Tafels".

De speler, die na drie tijdperiodes de meeste roempunten heeft, wint het spel.

Wie aan de beurt komt, moet één van de volgende acties uitvoeren:

1. Een willekeurig plaatje onthullen.

Op deze wijze komen de spelers te weten welke plaatjes ter beschikking kunnen komen.

2. Ra aanroepen.

De spelers moeten nu bieden om de kaarten te bekomen die op dat ogenblik beschikbaar zijn.

3. Godenplaatjes inzetten.

Bedoeld om een extra mogelijkheid tot spelen te hebben.

Ra laat zich niet zo makkelijk uitleggen. Maar wie er aan begint, ervaart na een tiental minuten de tactische en strategische mogelijkheden. Het is een typisch Kniziaspel.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15