Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Flash 10
Amigo SpieleFlash 10





Vertaling beschikbaar.

Wolfgang Kramer
2013
kaart
rekenen
educatief
2
5
vanaf 9 à 12j
16' tot 45'
D
eenvoudig
12,00 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Rekenspel waarbij je getallen van 0 tot 99 in oplopende volgorde probeert te krijgen. Alle spelers spelen tegelijkertijd en maken zo snel mogelijk hun rij af.

Uitgebreid:

'Flash 10' is een 'snel spel': korte ronden van enkele minuten. Het spel zelf duurt een 20-tal minuten. Elke speler legt 10 kaarten verdekt, in een rij, voor zich neer. De kaarten hebben een waarde tussen 0 en 99, die elk één keer voorkomen. Daarnaast zijn er nog enkele flash-kaarten (alle veelvouden van 5) en 20 Thunderkaarten. De rest van de kaarten liggen verdekt en door elkaar in het midden van de tafel. Het doel is om zo snel mogelijk een rij te maken die in oplopende volgorde ligt. Thunderkaarten hebben geen waarde. Je kan ze om het even waar leggen en ze onderbreken de rij oplopende andere kaarten niet. Ze scoren -1p. Als je een Thunderkaart in je rij hebt, kan je niet "Stop" roepen om de ronde de beëindigen. Bij het startsignaal draaien de spelers de 10 kaarten om. Nu nemen ze telkens 1 kaart van de stapel in het midden en mogen die op een andere kaart in de rij leggen. Dit doen spelers zo lang ze nodig hebben om een rij van 10 getallen in oplopende volgorde te hebben. Kaarten mogen, eenmaal gelegd, niet meer verplaatst worden. Is iemand klaar met de rij, dan roept hij STOP. De rij wordt nu gecontroleerd. Er mag geen Thunderkaart in de rij liggen. De punten van de rij worden nu geteld: elke juiste kaart telt voor 1 punt, een 'flash-kaart' telt voor 1 extra punt. De andere spelers tellen ook: één punt voor elke juiste kaart in de rij, een extra punt voor een 'flahkaart', een minpunt voor elke Thunderkaart. Een volgende ronde wordt gestart. Het spel eindigt zodra iemand 50p of meer kan scoren. Deze speler wint het spel. De lay-out van de kaarten spreekt niet echt aan. De kaarten zijn duidelijk, de getallen worden in 2 richtingen op de kaart aangegeven. Ook de doos ziet er niet echt aantrekkelijk uit. Toch is dit een leuk, vlug spelletje. Ook in de klas kan dit spel gebruikt worden om de volgorde van de getallen in te oefenen (niveau 2de - 3de leerjaar).

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15