Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Attila
Hans im GlückAttila





Vertaling beschikbaar.Klik hier om naar eerste indruk te gaan.

Schmiel Karl-Heinz
2000
strategie
tactiek
2
5
vanaf 9 à 12j
46' tot 2u
D
eenvoudig
22,50 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
We bevinden ons in het jaar 375 na Christus... Attila staat met de Hunnen klaar aan de grenzen van West-Europa. Samen met enkele andere Germaanse volkeren (Vandalen, Goten,...) nemen ze systematisch de plaats in van de Romeinen. Het aangezicht van Europa verandert in vrij korte tijd nogal drastisch!

In dit spel worden deze ‘invallen’ mooi gesimuleerd en rukken zes verschillende volkeren beetje bij beetje op vanuit het oosten van Europa. Elke speler probeert daarbij zoveel mogelijk invloed op elk van deze volkeren uit te oefenen en hierdoor zijn impact op het spelverloop te vergroten. Niemand stuurt hier dus een ‘eigen’ volk. Op een aparte ‘invloedstabel’ wordt voor elk volk bijgehouden door wie en in welke mate het ‘gestuurd’ werd. Op het eerste gezicht lijkt dit alles een beetje chaotisch en onoverzichtelijk, maar na enige tijd overzie je het geheel.

Het speelbord zelf toont de kaart van West-Europa en is ingedeeld in aparte regio’s. De volkeren rukken op vanaf de rode grenslijn. Pas daarna kunnen ze verder doorstoten naar het zuidwesten. Elke regio biedt echter slechts plaats aan vier spelstenen (er zijn 20 spelstenen per volk). Wordt door iemand toch een vijfde steen in zo’n volle regio geplaatst, dan ontstaat daar een conflict: het volk met de kleinste vertegenwoordiging moet verdwijnen! Het goed leren inschatten van dit spelonderdeel is van fundamenteel belang en bepaalt meestal het spelverloop! In regio’s waar conflicten plaatsvonden, wordt de situatie ‘gefixeerd’: er kan niets meer veranderd worden op die plaats.

Na het eerste, derde, zesde en laatste conflict wordt de individuele impact ‘gemeten’ en krijgt elke speler zijn persoonlijke invloedspunten. Voor elk volk wordt daarbij nagegaan wie de grootste en tweede grootste invloed heeft uitgeoefend: de eerste speler krijgt evenveel punten als het aantal aanwezige spelstenen van dat volk, de tweede krijgt evenveel punten als het aantal regio’s waarin dat volk aanwezig is.

Wie uiteindelijk de grootste persoonlijke invloed kon opbouwen, wint dit spel.

Dit spel kan op veel verschillende manieren gespeeld worden, het wint daardoor duidelijk aan kracht. Toch speelt het spel heel vlot en is na een uurtje spanning afgelopen. Goed om weten is ook dat het spel op drie verschillende manieren kan beëindigd worden... de winnaar wordt wel steeds op dezelfde manier bepaald.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15