Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Odysseus
Jumbo (Hausemann en Htte)Odysseus





Klik hier om naar eerste indruk te gaan.

Ehrhard Dominique
2001
tactiek
avontuur
verzamelen
3
6
vanaf 9 12j
46' tot 2u
N
eenvoudig
25,00 EUR 
Nederland 
 
  
Recensie:
Bij dit spel probeer je als eerste ten minste 10 punten scoren door Odysseus langs de gevaren van je geheime opdracht te brengen.

Elke speler krijgt een God toegewezen (Hades, Athena, Poseidon, Zeus, Aphrodite en hermes) en een geheime opdrachtkaart. Het speelbord toont havens die via een gekleurd lijnenspel met elkaar verbonden zijn. Elke haven wordt voorzien van een grote schijf die de avonturen van Odysseus moeten voorstellen. Op de verschillende opdrachtkaarten staan 3 van de 6 avonturen vermeld met daarbij de punten 3, 2 en 1. Dit is het aantal punten dat het bezoeken ervan door Odysseus oplevert voor de speler. Je houdt deze punten geheim tot het eind van het spel.

Wie aan de beurt is, heeft hij 4 mogelijkheden. Hij kan: passen, een windkaart uitspelen, Dionysus uitspelen of de kracht van zijn god activeren. Als hij past, kan hij de volgende keer dat hij aan de beurt is gewoon weer meedoen. Door te passen kan hij de kat uit de boom kijken en zijn windkracht sparen. Er zijn 4 soorten windkaarten, elk met een kracht van 1, 2, 3 of 5. De route van Odysseus bestaat per ronde uit maximaal 3 trajecten. Elk traject kan een verschillende kleur hebben. De spelers spelen hun windkaart op n van deze trajecten uit.

Een ronde eindigt, zodra alle spelers opeenvolgend hebben gepast. Nu wordt de route van Odysseus bepaald. Per traject wordt gekeken welke kleur de meeste wind heeft gekregen. Odysseus vaart nu het traject van deze kleur. De haven waar Odysseus uiteindelijk terechtkomt, bepaalt het avontuur dat hij tegenkomt. Elke speler kan nu op zijn opdrachtkaart nagaan of en hoeveel punten hij met dit avontuur scoort. Het kan gebeuren dat de ene speler geen enkel punt krijgt, omdat het avontuur niet op zijn kaart voorkomt. Maar een andere speler kan - mits bluffen en tactisch inzicht - erin geslaagd zijn om juist veel punten te scoren. De spelers zeggen op dit ogenblik nog niet of ze punten hebben. Maar ze houden hun score heel goed in de gaten. De bewuste schijf wordt naast het bord gelegd en de speler die Zeus vertegenwoordigt zorgt voor een nieuwe schijf op de vrijgekomen haven.

Zodra iemand in het geheim 10 punten heeft gehaald, maakt hij dat bekend en wint het spel.

Bij aanvang van het spel kreeg elke speler een bepaalde God en de bijbehorende houten schijf. Elke God heeft bepaalde eigenschappen en krachten die het spelverloop kunnen bijsturen. Zo mag Hades zijn windkaartjes gesloten uitspelen, kan Aphrodite uitgespeelde windkaarten verdubbelen, Hermes kan een windkaart verplaatsen, Poseidon kan op een traject een bepaalde kleur uitschakelen en Athena kan een actie van een god ongedaan maken. Maar deze Goden kunnen ook van eigenaar wisselen tijdens het spel.

Het spel functioneert heel goed en dient zich aan als een prima gezinsspel. Wie graag plant en daarbij het bluffen niet kan laten, zal zich deze aankoop niet beklagen. De gebruikte kleuren zijn iets te fel (iets wat we soms meer zien bij Jumbo) waardoor het overzicht soms wat verloren gaat. De handleiding is prima geschreven en bevat zelfs literaire en historische notas.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15