Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Kupferkessel Co.
Goldsieber SpieleKupferkessel Co.





Vertaling beschikbaar.

Burkhardt GŁnter
2001
geheugen
combinatie
verzamelen
2
2
vanaf 9 ŗ 12j
16' tot 45'
D
eenvoudig
10,00 EUR 
Duitsland 
 
Onderscheiding in 2002, Duitsland & Oostenrijk, Auswahlliste Spiel des Jahres, Beste Kartenspiel Fairplay (8), Spiel der Spiele: Spiele fŁr Zwei   
  
Recensie:
Twee heksen of tovenaars strijden om dezelfde ingrediŽnten. Wie de meest waardevolle verzameling kan bemachtigen, is de winnaar. De 56 vierkante ingrediŽntkaartjes waarvoor gestreden wordt, zijn opgedeeld in 14 verschillende soorten. Bij elk van deze soorten is er steeds een kaart met waarde 1, 2, 3 en 4 punten.

Bij het begin worden 32 van deze kaarten open in een vierkant op tafel gelegd. Op de vier hoekvelden komt daarbij steeds een speciale (afgeronde) neutrale hoekkaart. Naast de twee diagonaal tegenover elkaar liggende Ďstartveldení worden de mooie grote houten pionnen klaar gezet. Deze pionnen zullen tijdens het spel steeds rond de kaartenverzameling lopen.

Om te beginnen trekt elke speler een kaart van de reststapel en legt deze open voor zich neer. Dit is voor elk het eerste ingrediŽnt van hun verzameling. Naast de ingrediŽntsoort is vooral de getalwaarde erg belangrijk: enerzijds geeft het de (mogelijke) puntenwaarde aan en anderzijds vervangt het de dobbelsteen. Bij elke beurt verplaatst een speler zijn pion nl. evenveel stappen als aangegeven door dat getal op de bovenste kaart van zijn verzameling!

Na het verplaatsen komt een speler op deze manier steeds bij een nieuwe rij of kolom terecht. Daaruit mag hij dan een kaart naar keuze wegnemen en vervangen door de bovenste kaart van de reststapel. (Als de stapel is opgebruikt, ontstaan er openingen.) Komt een pion naast een hoekveld terecht, dan kan niets weggenomen worden...

Zodra iemand naast een lege rij of kolom terecht komt, is het spel afgelopen.

Het wordt dus een spel waarbij je steeds alert moet blijven. Vooral de kaartkeuze is erg belangrijk. Om positief te kunnen scoren moet een speler drie of vier kaarten van dezelfde soort bezitten (memory-effect). Twee kaarten van een soort leveren niets op, ťťn enkel ingrediŽnt van een soort doet je zelfs punten (evenveel als de getalwaarde) verliezen. Op de tweede plaats moet je uitkijken en rekening houden met de nieuwe doelrij waaruit je wilt kiezen (tactisch element). Tenslotte is het bijhouden van de verzameling van de tegenspeler ook erg belangrijk: welke ingrediŽnten verzamelt hij, waar wil hij naartoe,...

Om alles nog wat meer spanning te geven, werden nog wat extraatjes toegevoegd. De witte en zwarte ingrediŽnten kunnen dubbele (plus- of min-) punten opleveren voor de respectievelijke spelers. Wie de meeste kaarten met waarde 1 bezit, krijgt een bonus. Daarenboven staat op enkele kaarten een speciaal symbool. Trek je zoín kaart dan kun je ofwel nog een beurt spelen ofwel de bovenste kaart van je tegenspeler stelen en uit het spel halen.

Is dit nog niet voldoende omdat je ondertussen al een volleerde tovenaar of heks bent geworden, dan bieden de uitbreidingsregels je nog heel wat variatiemogelijkheden om extra punten te scoren.

Voor wie houdt van een geslaagde variant op het alom bekende memory-principe, daarenboven tactisch wil spelen en combineren, is ĎKupferkessel Co.í een aanrader. Dit spel zal hen dan zonder twijfel boeien en verdwijnt zeker niet onder in de kast.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15