Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

10 voor Topo (10 en Géo)
Jumbo (Hausemann en Hötte)10 voor Topo (10 en Géo)







Rohner & Wolf
2002
dobbelsteen
educatief
geheugen
2
4
vanaf 9 à 12j
16' tot 45'
N-F
eenvoudig
15,00 EUR 
Nederland 
 
Onderscheiding in 2002, Nederland, Speelgoed van het Jaar   
  
Recensie:
Met deze doos leer je zogenaamd de topografie (= tal van plaatsnamen) van België of Europa. Beide kaarten zijn verdeeld in 10 zones. Op de Belgische kant heeft Jumbo het Groothertogdom Luxemburg gebruikt als tiende zone i.p.v. de provincie Brabant op te splitsen... Van een fout van formaat gesproken! (Hierdoor is dit spel al helemaal niet meer bruikbaar in de klas...) Op de kaart van Europa is het ook wat zoeken naar de 10 verschillende zones. Daar heeft men in elk land de code herhaald waardoor eenzelfde code zo op meerdere plaatsen én in verschillende kleuren te vinden is wat de overzichtelijkheid zeker niet ten goede komt.

Vooraf wordt overlegd op welk ‘niveau’ zal gespeeld worden: rode namen zijn grotere steden en vallen duidelijk op, groene steden zijn kleiner en dus al wat moeilijker te kennen. Zwart tenslotte is zodanig klein gedrukt dat het lezen ervan al een hele opgave is... zeker op de kaart van Europa! Spijtig genoeg is niet elke provincie of zone voorzien van evenveel rode en groene steden waardoor het dobbelgeluk tijdens het spel een nog grotere rol zal gaan spelen. Elke speler bedekt in totaal 6 stedennamen met zijn kleine cartonnen busjes. Hij legt deze kaartjes zodanig dat de pijlpunt (heel slecht verknipt!) wijst naar de stip en de bijbehorende naam bedekt is. Daarna begint de ‘zoektocht’: de speler aan beurt dobbelt, plaatst de houten bus bij een van de kaartjes in de aangeduide zone en geeft de naam van de bedekte stad. Pas nadat alle spelers hebben aangegeven of ze het antwoord goed of fout vinden, wordt het buskaartje weggenomen. Bij een goed antwoord ontvangt de speler aan beurt geld van de bank en van de spelers die dachten dat zijn antwoord fout was. Bij een fout antwoord wordt enkel geld ontvangen van de spelers die toch dachten dat het antwoord goed was. Bij een fout antwoord wordt wat extra geld gelegd evenals een blokkadekaartje. Wie uiteindelijk het meeste geld heeft verzameld, wint dit spel. Dit hoeft dus zeker niet de speler te zijn met de beste topografiekennis! Geluk en overtuigend overkomen bij een fout antwoord helpen je al heel wat vooruit.

Het spelconcept is niet slecht, de uitvoering daarentegen wel! Onbegrijpelijk dat deze doos een onderscheiding heeft gekregen. De kwaliteitslat wordt hiermee duidelijk weer een stuk lager gelegd... Er is toch o zo veel beters op de markt!

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15