Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

De Bruggen van Shangrila
999 GamesDe Bruggen van Shangrila





Klik hier om naar eerste indruk te gaan.

Colovini Leo
2003
avontuur
combinatie
strategie
3
4
vanaf 9 à 12j
46' tot 2u
N
moeilijker
32,00 EUR 
Nederland 
 
Onderscheiding in 2004, Duitsland, Deutscher Spiele Preis (nr 10), Mensa Select   
  
Recensie:
Leo Colovini heeft reeds bewezen betere gezelschapsspellen te kunnen bedenken. Denk maar aan Cartagena, Clans en zelfs het reeds lang verdwenen Incognito dat hij samen met Alex Randolph verfijnde.

Deze Bruggen van Shangrila bekoren. Sommige bezoekers aan ons studiecentrum blijven vragen om dit spel eens uit te proberen op één of andere spelavond.

Het speelbord toont 13 dorpen in een hooggebergte die door wegen met elkaar verbonden zijn. In het midden van elke weg wordt een houten brug geplaatst. Zolang die brug daar staat, kunnen personages van het ene dorp naar het aangrenzende dorp reizen. Die pionnen zijn heel bijzondere figuren. Het zijn wijsgeren in zeven verschillende gilden. Bij de start van het spel plaatsen alle spelers van elk van hun soorten wijsgeren er eentje in een dorp naar keuze. In die dorpen wordt d.m.v. symbolen aangeven welke gilde welke wijsgeer aantrekt. Die wijsgeren staan getekend op vierkante kartonnen tegels. Hierdoor kan een speler op een bestaande wijsgeer van zijn kleur een gelijksoortige tegel van zijn kleur plaatsen. Dit zijn dan geen wijsgeren maar wel gezellen (een soort leerlingen in die gilde).

Het doel van het spel is eenvoudig: zorg dat je op het einde van het spel de meerderheid hebt op het speelbord aan bezette plaatsen door jouw kleur. Dit gaat echter niet zo eenvoudig.

Wie aan de beurt komt, mag één van de volgende drie acties uitkiezen.

Actie 1: Plaats een extra wijsgeer van je voorraad (je hebt er nog 5 op overschot) in een dorp waar reeds minstens een eigen wijsgeer staat. Dit moet dan wel een wijsgeer van een andere – nog niet bezette – gilde zijn.

Actie 2: Neem twee gezellen aan door bovenop je eerder reeds geplaatste wijsgeren een tweede identieke kaartje te leggen. Die twee extra gezellen mogen in hetzelfde dorp liggen of in twee verschillende dorpen.

Actie 3 is de leukste van de drie en is de enige waarbij gezellen van het ene dorp naar het andere kunnen reizen. Dit is de actie die het best moet gepland worden (alhoewel de twee andere acties ook wel hun ideale moment nodig hebben...). Als een speler beslist deze actie uit te kiezen gaan alle gezellen (ook die van de medespelers) op stap naar een aangrenzend dorp. Ze verlaten hun wijsgeer en vestigen zich op de gilden van dezelfde soort in het andere dorp. Als daar echter reeds pionnen lagen, moet beslist worden wie verdreven wordt. De sterkte van de twee dorpen bepalen de winnaar. Het sterkste dorp is dat dorp waar de meeste wijsgeren en gezellen aanwezig zijn. Als de dorp waaruit vetrokken wordt het sterkst is, verdwijnen eventuele figuren uit het dorp waar naar toe getrokken wordt. Op elk vakje per gilde kan immers maar één kleur (van de spelers) liggen. Als het dorp waaruit de gezellen vertrekken zwakker is, verdwijnen gezellen als ze geen plaats vinden in het te bezoeken dorp. Voor andere pionnen is er geen probleem. Elke gezel die een vrije plaats vindt, mag die bezetten.

Een belangrijk gevolg van dit verhuizen is het verdwijnen van de brug op de weg tussen beide dorpen. Hierdoor kan niemand nog via deze route naar dat dorp gaan. Zijn alle wegen naar dat dorp uitgeschakeld, komt er een “steen der wijzen” op dat dorp te liggen. Zodra de 12de (en laatste) steen geplaatst werd, eindigt het spel. De spelers tellen hoeveel plaatsen ze in de verschillende dorpen bezetten. Wie het hoogste aantal bezit, wint het spel.

De spelregels zijn duidelijk en voelen redelijk intuïtief aan. Je voelt dat je bij elke beurt zowel op korte als op lange termijn moet plannen. Waar kan ik straks aanvallen? Waar kan ik eventueel aangevallen worden? Waar heb ik extra gezellen nodig en waar dreigt een drop onbereikbaar te worden doordat de bruggen één voor één verdwijnen? Welke speler staat momenteel het sterkst en zal dit zo blijven? Kan ik meeprofiteren van een eventuele verhuis van een andere speler aan beurt? Welke dorpen staan nu sterk? Kan ik vanuit een zwakker dorp toch aanvallen en zo meer mijn tegenstanders pijn doen dan mezelf?

Al deze overwegingen maken het spel bijzonder geschikt voor tactische en strategisch ingestelde spelers. Maar ook de gelegenheidsspeler die even iets stevigers wil uitproberen, zal heel veel plezier aan dit spel beleven.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15