Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Boomgaardje
HabaBoomgaardje





Vertaling beschikbaar.

Baumeister Vera
2004
co÷peratief
geheugen
dobbelsteen
1
4
kleuters
15'
N-F-D-E
eenvoudig
25,00 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Slagen wij er samen in om te beletten dat de raaf bij de kersenboom komt? Om beurt draaien de spelers een kaartje om. Door elkaar te helpen kan vermeden worden dat de gevaarlijke kaarten opduiken.

Uitgebreid:

De Boomgaard is een grote klassieker binnen het spelaanbod van Haba. Ondertussen moet iedereen dit spel reeds kennen. We keken daarom heel vreemd op toen we deze beduidend kleinere doos in de winkel zagen liggen. Een opvallend blauw label vooraan beweert dat dit spel het geheugen bevordert, helpt bij het herkennen en benoemen van kleuren en het wijgevoel ontwikkelt en laat beleven. Benieuwd. Het speelbordje wordt in de doos geplaatst. Door het open te vouwen komt een grote kartonnen kersenboom rechtop te staan. In die boom hangen de kleuters 5 kersenparen op. Een mooie grote houten raaf wordt op het startveld van een weg bestaande uit 5 vakjes naar de boom geplaatst. Rondom de doos mengen de kleuters 15 kartonnen tegels door elkaar en leggen die met de bloemzijde naar boven. Op de rugzijde staan 5 kersen, 5 raven en 5 slapende dieren. De zichtbare bloemen zijn verdeeld in 5 verschillende kleuren. Deze kleuren komen op de grote houten dobbelsteen voor. De zesde zijde toont de zon. Alle kinderen proberen om samen alle kersen uit de boom te plukken vooraleer de raaf bij de boom aangekomen is. Wie aan de beurt komt, gooit de dobbelsteen, bekijkt de kleur en mag een overeenkomend bloemenkaartje omdraaien (bij de zon mag je een willekeurig kaartje omdraaien). Vanzelfsprekend mogen de medespelers suggesties en tips geven over welk van de drie gekleurde kaartjes best omgedraaid wordt. Je weet immers dat per kleurset telkens een raaf, kers en slapend dier voorkomt. Draai je een kers om dan pluk je een kersenpaar uit de boom en legt die in het gemeenschappelijk rieten mandje. Wordt een slapend dier omgedraaid dan moet je heel stil zijn en de volgende speler aan beurt laten. Wordt de raaf zichtbaar dan verplaatst hij zich ÚÚn vakje richting boom. Als alle kleuters er samen in slagen om alle kersen uit de boom te plukken vooraleer de raaf aangekomen is, winnen ze samen het spel. In het andere geval wint de raaf en verliezen alle kleuters samen. Dit spelconcept werkt echt goed. Je ziet hoe kleuters samenwerken om de juiste kaarten om te draaien. Kersenkaarten gaan uit het spel maar alle andere kaarten worden terug omgedraaid. Vanuit co÷peratief standpunt werkt dit spel beter als de oorspronkelijke Boomgaard zelf (die het meer van een samenhorigheidsgevoel moet hebben). Een partij duurt niet lang (hoogstens 10 min.) en het spelmateriaal is weer voortreffelijk. Met z'n 15 Ó 16 EUR zit het spel in een vriendelijke prijscategorie (zeker voor kleuterscholen). Wat de makers beweren (zie blauw label op de doos), komt ook uit. Wie zijn kleuters wenst te leren samenwerken om samen een doel te bereiken, moet niet verder zoeken. Een aanrader!

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15