Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Haarlemmer Meer Groen Spel
Werkgroep Milieu-onderwijs HaarlemmermeerHaarlemmer Meer Groen Spel

...





Horn Fred & Mensink Frans
1995
educatief
geheugen
renspel
4
24
vanaf 9 à 12j
46' tot 2u
N
eenvoudig
... 
tweedehands 
... 
  
Recensie:
INFORMATIE OP DE DOOS:



Inleiding

De provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer hebben voor de komende tien jaar heel wat plannen. Zesenveertig staan er aangegeven op een kaart die in de showmappen in deze multoband zit. Eén van de plannen die de provincie samen met de gemeente wil realiseren, is een groenzone van ongeveer 1500 hectare aan de westzijde van de Haarlemmermeer: Haarlemmerméér Groen. De groenzone bestaat uit vele facetten: natuur, recreatie en bos. De zone vormt een buffer met veel natuur tussen Haarlem, Schiphol, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Ook levert de groenzone een bijdrage aan een goed milieu. Kortom, door de aanleg van de zone zal de leefbaarheid in het noordwestelijk deel van de Randstad worden vergroot.

De bedoeling van het onderwijsproject

De provincie Noord-Holland heeft de Werkgroep Milieu-onderwijs Haarlemmermeer (WMOH) gevraagd een onderwijsproject Haarlemmerméér Groen voor het primair onderwijs te ontwikkelen. Met het ontwikkelen van het onderwijsproject wordt beoogd, dat de leerlingen meer kennis van en inzicht in de bedoeling en de realisering van de groenzone krijgen. De WMOH heeft na overleg met de provincie daarvoor drie spellen ontwikkelt.

Drie spellen in één doos

Met al het materiaal in de doos kunnen drie spellen worden gespeeld:

a. Het MEMORY-spel voor kleuter- en onderbouw

b. Het ZWANENBORD-spel voor de middenbouw

c. Het HAARLEMMERMÉÉRGROEN-spel voor de bovenbouw

Met het MEMORY-spel en het ZWANEN BORD-spel worden de leerlingen geconfronteerd met verschillende landschaps-elementen en voorzieningen in de groenzone. Met het HAARLEMMERMÉÉRGROEN-spel worden de leerlingen gestimuleerd de groenzone naar eigen inzicht in te delen. De leerlingen overleggen in groepjes waar en waarom de verschillende landschapselementen en voorzieningen worden gerealiseerd. De resultaten van die eigen invulling kunnen worden vergeleken met de invulling van andere groepen, andere klassen en indien gewenst met het plan van de gemeente.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15