Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Shadows over Camelot
Days of WonderShadows over Camelot





Vertaling beschikbaar.Klik hier om naar eerste indruk te gaan.

Laget Serge & Cathala Bruno
2005
coöperatief
fantasy
rollenspel
3
7
vanaf 9 à 12j
46' tot 2u
E
moeilijker
40,00 EUR 
België (algemeen) 
 
Onderscheiding in 2005, Duitsland & Oostenrijk, Deutscher Spiele Preis (nr 07), Spiel der Spiele: Spiele für Experten, Sonderpreis 'Fantastisches Spiel' (SdJ-2006)   
  
Recensie:
Het spelmateriaal ziet er – zoals steeds bij Days of Wonder – schitterend uit. Naast het hoofdspeelbord komen er drie dubbelzijdige speelborden te liggen. Op deze speelborden zijn er zes Quest-plaatsen alsook Camelot met de ronde tafel afgebeeld.

Elke speler ontvangt een ridderfiguur-tableau, de hierbij behorende ridderfiguur en de overeenkomende gekleurde dobbelsteen. Het tableau legt men voor zich neer zodanig dat iedereen ziet met welke ridder men speelt. De dobbelsteen wordt met de zijde 4 naar boven op dit tableau geplaatst. De dobbelsteen geeft aan hoeveel levensenergie men op het ogenblik heeft. De ridderfiguur wordt op het speelbord in Camelot geplaatst.

Nu worden de 8 groene trouwkaarten (waarvan één kaart de verrader aangeeft) geschud en elke speler krijgt zo’n kaart. Men bekijkt de kaart en legt deze verdekt aan de onderzijde van zijn tableau. Het is best mogelijk dat één van de spelers een verrader is. Hij speelt echter normaal mee. Omdat de 8 kaarten geschud werden weet men niet of er effectief een verrader aan het spel deelneemt.

De zwarte en de witte kaarten worden elk apart geschud en op het speelbord gelegd. Elke speler ontvangt 5 witte kaarten alsook een Merlijnkaart.

Nu legt iedere speler een van zijn witte kaarten open naast Camelot. Deze uitgespeelde kaarten worden nu op een willekeurige manier onder alle medespelers verdeeld.

In elke beurt moet de speler het “kwade” vooruithelpen. Hiervoor moet hij kiezen uit drie mogelijkheden:

Ofwel kiest hij om een zwarte kaart van de stapel te nemen en de aanwijzingen uit te voeren. Nu kan men de kaart open op het speelbord leggen ofwel verdekt. In het laatste geval ontvangt men wel een witte kaart maar maakt men zich hiermee niet verdacht? Door het inzetten van 3 Merlijnkaarten (mogen van meerdere spelers zijn) kan men een speciale zwarte kaart neutraliseren. Eén enkele Merlijnkaart kan slechts gespeeld worden wanneer je aan beurt bent en ze heft enkel de laatst gespeelde zwarte kaart in om het even welke Quest op.

Men kan anderzijds kiezen om een katapult voor Camelot te plaatsen (staan er echter 12 dan heeft het kwade gewonnen).

De derde mogelijkheid is een levenspunt afgeven (bij 0 is men dood en ligt men uit het spel, zijn alle ridders dood dan wint het kwade eveneens).

Nu moet de ridder een van de volgende vijf heldendaden uitvoeren: ofwel reist hij naar een Quest ofwel voert hij een actie uit in een Quest.

Deze actie kan zijn: het blijven staan in Camelot en dan neemt hij 2 witte kaarten van de stapel (max. 12 kaarten in de hand) of hij vecht vanuit Camelot tegen een katapult. Hiervoor legt hij een aantal witte gevechtskaarten uit en gooit met de speciale dobbelsteen. Indien de waarde van zijn kaarten hoger is dan het geworpen getal dan vernietigt hij een katapult. Anders verliest hij zelf een levenspunt. Meestal is de actie in een Quest het uitspelen van één witte handkaart. Afhankelijk van de Quest is dat een gevechtskaart (gevecht tegen Saksen/Pikten, toernooi tegen de zwarte ridder, Lancelot/draak) of een speciale kaart (voor de heilige graal en voor de Quest Excalibur mag dit gelijk welke witte kaart zijn). In sommige Queesten kunnen meerdere ridders staan en bij weer andere kan er slechts één ridder de Quest afwerken.

Van zodra in een Quest alle plaatsen van de zwarte of van de witte kaarten zijn bezet, wordt nagegaan wie de Quest voltooid heeft. Winnaar is hij waarvan de gezamenlijke waarde van de kaarten het hoogst is. Dit resulteert in het plaatsen van witte of zwarte zwaarden op de ronde tafel in Camelot (indien er 12 zwaarden liggen eindigt het spel), samen met het winnen of verliezen van levenspunten en het krijgen van extra witte kaarten en attributen (Graal, Excalibur, Lancelots wapenuitrusting).

Na een voltooide Quest gaan alle aanwezige ridders terug naar Camelot. De ridders van Camelot winnen het spel wanneer ze een meerderheid aan witte zwaarden aan de ronde tafel hebben liggen. Is de verrader nog niet ontdekt dan mag hij zich nu kenbaar maken en 2 witte zwaarden omdraaien naar 2 zwarte waardoor de ridders toch nog kunnen verliezen.

Als derde keuze voor een heldendaad kan de ridder een “speciale” witte kaart spelen en deze actie uitvoeren. Hij kan ook opteren om zichzelf te genezen door drie gelijke witte kaarten in te leveren en zijn dobbelsteen met levensenergie met één te verhogen (max. 6).

Als laatste mogelijkheid kan hij een beschuldiging uiten. Dit kan pas wanneer er zes katapulten voor Camelot of zes zwaarden op de ronde tafel liggen. Hij kan eenmalig een speler beschuldigen van verraad. Is de beschuldiging verkeerd dan wordt een wit zwaard op de ronde tafel naar zwart omgedraaid. Is de beschuldiging juist dan komt er een wit zwaard bij. De verrader draait zijn tableau om en speelt verder volgens de regels van verrader.

Bijkomend kan elke ridder zijn speciale eigenschap gebruiken. Deze eigenschap staat op zijn ridder tableau aangegeven.

Door het afgeven van een levenspunt mag men een extra heldendaad uitvoeren die echter wel moet verschillen met de eerst gekozen heldendaad.

Zijn de Quest Excalibur, de heilige Graal en Lancelot voltooid dan worden deze omgedraaid. Telkens er nu een zwarte Graal of een zwarte Excalibur kaart getrokken wordt komt er een katapult bij. Bij Lancelot moet men nu vechten tegen een draak.

De ridders winnen van het systeem als er een meerderheid aan witte zwaarden op de ronde tafel liggen.

Beoordeling:

Een volgens mij zeer goed rollenspel, waarbij de spelers samen moeten werken om het “systeem” te verslaan. Uiteindelijk zijn de spelregels vrij eenvoudig en de speelduur, ongeveer een 2 uur, valt bij dergelijk type spel erg goed mee. Liefst schrikt men niet van de zeer uitgebreide spelregels want het spelen op zich gaat erg vlot en er is behoorlijk wat interactie tussen de spelers. In het basisspel zijn er zeven ridders ter beschikking en er bestaat nu al een uitbreiding van een achtste ridder die men onder andere via de Spielbox 3- 2005 kan bekomen.

Een van de voordelen van dit spel is dat een laatkomer gemakkelijk kan inspringen zonder dat dit het spel grondig verstoort. Indien de verrader het erg subtiel speelt is hij moeilijk te ontmaskeren en moeten de ridders van de ronde tafel vaak de duimen leggen. Het spel verveelt niet, iedereen is actief betrokken en elke volgende partij speelt weer totaal anders.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15