Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Carcassonne: De Toren (#4)
999 GamesCarcassonne: De Toren (#4)





Vertaling beschikbaar.

Wrede Klaus-Jürgen
2006
combinatie
oorlog
strategie
2
6
vanaf 9 à 12j
16' tot 45'
N
eenvoudig
15,00 EUR 
Nederland 
 
  
Recensie:
Carcassonne ontsnapt ook niet aan de zoveelste uitbreiding op het thema “je moet de basisdoos hebben om dit te kunnen spelen...”. Waarom zou je dan toch deze doos moeten kopen? Omdat je er enerzijds een leuk attribuut bij krijgt dat je bij elke Carcassonne-variante kan gebruiken: een leuke toren waarin je alle te gebruiken landtegels netjes kan opbergen. Plaats de toren ergens opzij en de speler aan beurt kan zowel boven als onder een nieuwe tegel uit de tegelhouder nemen. De toren oogt mooi, is stevig gebouwd en staat behoorlijk stabiel. Anderzijds wordt in deze variant echt met torens gewerkt. Elke speler krijgt bij de start een aantal houten stapelbare torentjes en bij de gewone landtegels worden 18 nieuwe landtegels gemengd (deze tonen elke een mogelijke bouwplaats voor een toren op het terrein). Het spelverloop blijft klassiek: trek een tegel (hier letterlijk uit de toren), plaats die aansluitend op tafel en beslis of je iets extra doet. Je krijgt de keuze uit: een eigen pion (horige) op de zojuist gelegde tegel plaatsen, een stukje toren bouwen op een vrije bouwplaats of op een reeds eerder geplaatste toren (de torens zijn algemeen bezit) of een eigen pion bovenop een toren plaatsen zodat deze nu definitief van jouw is en niet meer kan uitgebreid worden. Waarom wil je torens bouwen? Gewoon om een beetje agressief te zijn... Telkens iemand een toren bouwt kan deze speler een pion van een medespeler gevangen nemen. Bij een eerste torendeel kan dit zowel op de tegel waar de toren staat als op de vier aangrenzende tegels. Bij een tweede torendeel is de invloed van de toren twee tegels ver, bij 3 torens 3 velden ver, enz. De gevangen pion gaat naar jouw voorraad en wordt geruild zodra die medespeler ook van jouw een pion te pakken heeft. Spelers kunnen echter ook pionnen terugkopen door drie punten op het scorespoor om te ruilen. Wie tenslotte een eigen pion bovenop een toren plaatst, belet dat deze toren in de toekomst nog pionnen kan gevangen nemen. Dit is een erg nuttige zet om een belangrijke eigen pion in de omgeving te beschermen. Maar ja, je moet er dan ook een pion voor over hebben... Torens kunnen erg nuttig zijn om b.v. meerderheden in steden te breken. Een goed geplaatste toren (op een gelukkig geplaatste toren-bouwplaats) kan verregaande gevolgen hebben op meerderheidsposities op het speelbord. Deze eerder aanvallende uitbreiding zorgt voor meer spanning tijdens het spel. Spelers kiezen er nu vlugger voor om kleinere steden of straten te waarderen omdat het risico te groot wordt om deze serieus uit te breiden. Kloosters genieten minder aantrekkingskracht omdat ze moeilijker te verdedigen zijn. Spelers die steeds in ruzie komen met de Draak, de Fee of de Jonkvrouw zullen zich een beetje gedeisd moeten houden in de uitbreiding. Los van het spel zelf is de bijgeleverde toren echt een hebbedingetje. Een paar jaar geleden bracht een Duitse ondernemer echte houten torens op de markt. Deze doos bevat een goedkopere variant.

Meer info op de HONGS website (Historisch Overzicht Nederlandse Gezelschapsspellen):

info HONGS over Carcassonne: De Toren (#4)

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15