Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Sphinx
RavensburgerSphinx







Berger Mark & Grein-B÷ttcher Edith
1987
financieel
gokken
2
2
vanaf 9 Ó 12j
16' tot 45'
D
eenvoudig
10,00 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
Met Sphinx zoeken we de schat van een andere speler en hebben we zelf een schat verborgen in onze eigen piramide. Dit spel doet ons wat denken aan Zeeslag maar doet het net iets beter. Elke speler krijgt twee identieke grondplannen: een rooster van 7x7 met in elk vakje de overeenkomstige co÷rdinaten. Bij het spel horen ook 60 bruine en 60 gele chips. De bruine komen overeen met de muren of hindernissen die we willen bouwen in onze piramide. De zoektocht naar de schat kan beginnen. Elke speler krijgt twee witte en twee blauwe speelstenen (resp. ingang en schat) en 15 bruine chips. De overige chips worden in het midden gelegd. De eigen piramide wordt netjes achter een kartonnen piramide met sfinx gelegd. Elke speler legt de witte steen (ingang) op de buitenste rand van zijn verdekte speelbord. De schat (blauwe steen) mag om het even waar gelegd worden. De 15 bruine "muren" worden ook op het verdekte grondplan gelegd maar er moet een weg overblijven van ingang naar schat. Daarbij moet rekening gehouden worden dat er niet diagonaal kan "gestapt" worden. Op een tweede grondplan wordt de startpositie bepaald: de ingang en de schat van de tegenspeler worden aangeduid. De eerste speler begint de weg te raden in de piramide van de andere speler. Bijvoorbeeld de eerste speler ziet de ingang liggen op G3 en vraagt of de weg loopt via G2. De tegenspeler kijkt op zijn verdekt grondplan en indien het antwoord positief is, plaatst de eerste speler een geel schijfje. Hij mag verder vragen tot hij op een muur botst. Zo probeert hij de weg na te bouwen op zijn tweede open grondplan. De eerste speler die bij de schat komt, wint het spel. De afdekplaten worden weggenomen en de spelers controleren of de weg correct is. Een fantastisch raadspel waarbij toch wel wat nagedacht moet worden over het doolhof in de piramide van de tegenstrever. Leuk familiespelletje voor twee spelers, alleen jammer dat de muren en de weg zo makkelijk kunnen verschuiven. Zie je dit spel op een of andere rommelmarkt, aarzel dan niet om het in huis te halen.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15